A T1-es busz (Budapest) olyan téma, amely a történelem során sok ember figyelmét felkeltette. Felfedezése óta felkeltette a kutatók, tudósok és a nagyközönség érdeklődését. Ebben a cikkben megvizsgáljuk a T1-es busz (Budapest) különböző oldalait, a társadalomra gyakorolt hatását, a mai relevanciáját és a jövőbeni szerepét. A populáris kultúrára gyakorolt hatásától a tudományos és technológiai fontosságáig a T1-es busz (Budapest) kitörölhetetlen nyomot hagyott a minket körülvevő világban. Átfogó elemzéssel igyekszünk rávilágítani erre a lenyűgöző témára és mindennapi életünkre gyakorolt hatásaira.
T1-es jelzésű autóbusz | |||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||
Történeti adatok | |||||||||||||||||||||||||
Státusz: | megszűnt | ||||||||||||||||||||||||
Első üzemnap: | 1982. március 20. | ||||||||||||||||||||||||
Utolsó üzemnap: | 1989. november 4.[1] | ||||||||||||||||||||||||
Üzemi adatok | |||||||||||||||||||||||||
Jellege: | gyorsjárat | ||||||||||||||||||||||||
Települések: | Budapest, Budaörs, Törökbálint | ||||||||||||||||||||||||
Üzemeltető: | Budapesti Közlekedési Vállalat | ||||||||||||||||||||||||
Járművek: | Ikarus | ||||||||||||||||||||||||
Végállomások | |||||||||||||||||||||||||
Induló állomás: | Deák tér | ||||||||||||||||||||||||
Érkező állomás: | Törökbálint, Munkácsy Mihály utca | ||||||||||||||||||||||||
Járatadatok | |||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||
Kapcsolódó vonalak | |||||||||||||||||||||||||
Vonalcsalád: | 88, T2, T3, T4 | ||||||||||||||||||||||||
Hálózat: | Budapest tömegközlekedése | ||||||||||||||||||||||||
Autóbuszok: | Budapest autóbuszvonal-hálózata |
Útvonaldiagram | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
A budapesti T1-es (gyors T1-es) jelzésű autóbusz a Deák tér és Törökbálint, Munkácsy Mihály utca között közlekedett az 1980-as években, tavasztól őszig, a törökbálinti telektulajdonosokat kiszolgáló gyorsjáratként.
Az 1980-as években a Budapesti Közlekedési Vállalat még elég jó anyagi körülmények között gazdálkodhatott, így a menetrendi járatok mellett speciális igényeket kielégítő járatok indítására is vállalkozott. Ezek kapcsán merült fel az a javaslat, hogy indítson a társaság a budai agglomerációba idényjellegű, gyors buszjáratokat, úgynevezett telkesjáratokat is, a hétvégiház-tulajdonosok kiszolgálására. A T1-es a négy ilyen új buszjárat egyike volt, amely a három másikkal (T2, T3, T4) együtt 1982. március 20-án indult el a Deák térről Törökbálintra.
A járat a többi telkesjárattal egyezően csak hétvégi napokon közlekedett tavasztól őszig, átlagosan húsz perces követési idővel. Viteldíjrendszere is azokéval egyező, speciális volt, bérlettel ugyanis nem lehetett utazni rajta, csak két vonaljegy érvényesítésével, ily módon a viteldíj eleinte 3 forint, majd egy díjemelés után 1985-től 6 forint, megszűnésének évében pedig 12 forint lett. A többi telkesjárathoz hasonlóan, itt is okozhatott bonyodalmat, hogy a vonalra beosztott sofőrök hétköznapokon a város más részein dolgoztak, így a vonalvezetést nem feltétlenül ismerték pontosan, ami miatt olykor az utasok segítségére szorultak.[2]
A telkes járatok utoljára 1989. november 4-én jártak.
T1 (Deák tér – Törökbálint, Munkácsy Mihály utca) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Perc (↓) | Megállóhely | Perc (↑) | Átszállási kapcsolatok a járat megszűnésekor | ||||
0 | Deák tér végállomás |
31 | ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | ||||
6 | Móricz Zsigmond körtér | 25 | ![]() ![]() | ||||
12 | Sasadi út (↓) Osztapenko (↑) |
17 | ![]() | ||||
Budapest–Budaörs közigazgatási határa | |||||||
18 | Budaörs, Béke tér (↓) Béke tér (↑) |
12 | ![]() | ||||
20 | Kisfaludy utca (↓) Petőfi utca (↑) |
10 | ![]() | ||||
23 | Alcsiki dűlő | 8 | ![]() | ||||
23 | Forrás utca (↓) Ibolya utca (↑) |
8 | ![]() | ||||
24 | Törökugrató | 7 | ![]() | ||||
24 | Csiki csárda | 7 | ![]() | ||||
25 | Csiki tanya | 6 | ![]() | ||||
Budaörs–Törökbálint közigazgatási határa | |||||||
27 | Deák Ferenc utca | 4 | ![]() | ||||
31 | Törökbálint, Munkácsy Mihály utca végállomás |
0 | ![]() |