Nyolcfajta tudatosság

A nyolcféle tudatosság (szanszkrit: álaja-vidzsnyána) a buddhista jógácsára iskola osztályozása, amelyben felsorolják az öt érzékszerv tudatosságát (szem-tudatosság, fül-tudatosság, orr-tudatosság, nyelv-tudatosság, test-tudatosság), kiegészítve a tudat tudatosságával, az öntudat tudatosságával és a raktározó tudatossággal. Ez utóbbi az alapja az első hét tudatosságnak.

Az elsődleges tudatosság nyolcrétű hálózata

Az összes ma is létező buddhista iskola elfogadja az elsődleges tudatosság első hat fajtáját (szanszkrit: vidzsnyána, tibeti: རྣམ་ཤེས་, wylie: rnam-shes). A Maitréjával, Aszangával és Vaszubandhuval beazonosított jógácsára iskola egyedüli módon további két elsődleges tudatosság létezését is állítja: klistamanasz és álajavidzsnyána. Eszmerendszerükben ez utóbbi kettő is fontos szerepet játszik a karma működésében. Az elsődleges tudatosság első hat fajtájába tartozik az öt érzékszervi tudatosság és hatodikként a mentális tudatosság. Gareth Sparham szerint az álaja-vidzsnyána tana az indiai szubkontinensről származik, Congkapa, a tibeti buddhizmus reformátora előtt mintegy ezer évvel. A mahájána irányzathoz tartozó jógácsára mintegy háromszáz év alatt fejlődött ki, 100 és 400 között. Az iskola legfontosabb szövegét Aszanga írta 350 körül Mahájána-szamgraha címmel, amely magába foglalja az álaja-vidzsnyána tanait. A tibeti gelug iskola modern tudósai szerint az álaja-vidzsnyána csak a jógácsára filozófiai tanrendszerében szerepel, jóllehet a tibeti buddhizmus többi iskolája szerint azt az elméletet több madhjamaka iskola is elfogadja.

A következő táblázat az elsődleges tudatosság jógácsára-féle nyolcrétű hálózatát próbálja bemutatni:

Az elsődleges tudatosság nyolcrétű hálózata
Alcsoportok Tudatosság neve Társított nem-statikus jelenségek a cselekedet három körének értelmében
Magyar Szanszkrit Tibeti Kínai Fizikai forma Kogníció típusa Kognitív szenzor
I. – VI.

A hat általános tudatosság mindegyike  –  szanszkrit nyelven pravṛtti-vijñāna – az érvényes egyenes kogníció értelmezése szerint történik, kizárólag a testi érzékszervek által érzékelt szenzoriális adatbevitelre vonatkozóan.

A hat tudat kettős osztályozásnak a páli kánon Szutta-pitaka gyűjteményének első négy nikájájából (gyűjtemény kosár) ered, amelyet a théraváda iskola negyedik zsinatakor írtak i.e. 83-ban Srí Lankán.

Egyenként vagy összességében: ez az első hat, ún. "általános" tudatosság szerepel – egyöntetűen – minden mai buddhista irányzat tanrendszerében.

I.

Szem-tudatosság

csaksur-vizdsnyána

tibeti: མིག་གི་རྣམ་ཤེས་, wylie: mig-gi rnam-shes

kínai: 眼識 Kép(ek) Látás Szemek
II.

Fül-tudatosság

srotra-vidzsnyána

tibeti: རྣའི་རྣམ་ཤེས་, wylie: rna’i rnam-shes

kínai: 耳識 Hang(ok) Hallás Fülek
III.

Orr-tudatosság

ghrana-vidzsnyána

tibeti: སྣའི་རྣམ་ཤེས་, wylie: sna’i rnam-shes

kínai: 鼻識 Szag(ok) Szaglás Orr
IV.

Nyelv-tudatosság

dzsihva-vidzsnyána

tibeti: ལྕེའི་རྣམ་ཤེས་, wylie: lce’i rnam-shes

kínai: 舌識 Íz(ek) Ízlelés Nyelv
V.

Test-tudatosság

kaja-vidzsnyána

tibeti: ལུས་ཀྱི་རྣམ་ཤེས་, wylie: lus-kyi rnam-shes

kínai: 身識 Érinthető tárgy(ak) Érintés Test
VI.

Tudat-tudatosság

mano-vidzsnyána

tibeti: ཡིད་ཀྱི་རྣམ་ཤེས་, wylie: yid-kyi rnam-shes

kínai: 意識 Gondolat(ok) Gondolkodás Tudat
VII.

A hetedik tudatosság az egyenes kogníció alapján történik ötvözve a következtetési kognícióval,, amely csak a jógácsára iskolára jellemző.

VII.

Megtévesztett tudatosság

Mana, klista-mana

tibeti: ཉོན་ཡིད་རྣམ་ཤེས་, wylie: nyon-yid rnam-shes

kínai: 末那識 Önző Zavaró érzelmek vagy negatív hozzáállás (szanszkrit: klésák) = tibeti: ཉོན་མོངས་, wylie: nyon-mongs = Magyarul: "zavaró érzelmek" Tudat
VIII.

A nyolcadik tudatosság a következtető kogníció alapján történik, amely csak a jógácsára iskolára jellemző.

VIII.

Mindent magába foglaló, alapvető tudatosság

álája-vidzsnyána, bídzsa-vidzsnyána

tibeti: ཀུན་གཞི་རྣམ་ཤེས་, wylie: kun-gzhi rnam-shes

kínai: 阿賴耶識, Emlék(ek) Visszafelé mutató tudatosság Tudat

Kapcsolódó szócikkek

Megjegyzések

  1. szanszkrit vidzsnyána = tibeti: རྣམ་ཤེས་, wylie: rnam-shes = Magyarul: "tudatosság".
  2. Sanskrit náma = tibeti: མིང་, wylie: ming = Magyar "fordítása".
  3. szanszkrit anitja = tibeti: མི་རྟག་པ་, wylie: mi-rtag-pa = Magyarul: "nem-statikus jelenség".
  4. tibeti: འཁོར་ལོ་གསུམ་, wylie: 'khor-lo gsum = Magyarul: a cselekvés "három köre".
  5. szanszkrit rúpa = tibeti: གཟུགས་, wylie: gzugs = Magyarul: "fizikai jelenségek formája/formái".
  6. tibeti: ཤེས་པ་, wylie: shes-pa = Magyarul "kogníció".
  7. szanszkrit indrija = tibeti: དབང་པོ་, wylie: dbang-po = Magyarul "kognitív szenzor".
  8. szanszkrit pravṛtti-vijñāna.:11
  9. szanszkrit pratyakshapramana = tibeti: མངོན་སུམ་ཚད་མ་, wylie: mngon-sum tshad-ma = Magyarul: "érvényes egyenes kogníció".
  10. szanszkrit mano-vidzsnyána = tibeti: ཡིད་ཀྱི་རྣམ་ཤེས་, wylie: yid-kyi rnam-shes = Magyarul "mentális tudatosság".
  11. szanszkrit anumana = tibeti: རྗེས་དཔག་, wylie: rjes-dpag = Magyarul "következtetési kogníció".
  12. tibeti: ཉོན་ཡིད་་, wylie: nyon-yid = Magyarul "megtévesztett tudatosság".
  13. szanszkrit álája-vidzsnyána = tibeti: ཀུན་གཞི་རྣམ་ཤེས་, wylie: kun-gzhi rnam-shes = Magyarul: "mindent felölelő alapvető tudatosság"

Jegyzetek

  1. Tarr Bence László: Raktározó Tudat. Napkapu.com. . (Hozzáférés: 2015. február 27.)
  2. a b Berzin, Alexander: Mind and Mental Factors: the Fifty-one Types of Subsidiary Awareness. The Berzin Archives, 2002. (Hozzáférés: 2013. február 14.)
  3. a b c d e f g h i j Yid daṅ kun gźi'i dka' ba'i gnas rgya cher 'grel pa legs par bśad pa'i legs par bśad pa'i rgya mdzo: Ocean of Eloquence: Tsong kha pa's Commentary on the Yogācāra Doctrine of Mind, 1st (angol nyelven), Albany, NY, United States: State University of New York Press (SUNY) (1993). ISBN 0-7914-1479-5. Hozzáférés ideje: 2013. február 6. 
  4. Berzin, Alexander: English Glossary of Buddhist Terms. Primary Consciousness. The Berzin Archives. (Hozzáférés: 2013. február 14.)
  5. a b Berzin, Alexander: English Glossart of Buddhist Terms: 'All-encompassing Foundation Consciousness'. The Berzin Archives. (Hozzáférés: 2013. február 6.)
  6. Berzin, Alexander: English Glossary of Buddhist Terms: 'Consciousness'. The Berzin Archives. (Hozzáférés: 2013. február 6.)
  7. Berzin, Alexander: English Glossary of Buddhist Terms: 'Name'. The Berzin Archives. (Hozzáférés: 2013. február 7.)
  8. Berzin, Alexander: English Glossary of Buddhist Terms: 'Nonstatic Phenomenon'. The Berzin Archives. (Hozzáférés: 2013. február 7.)
  9. Berzin, Alexander: English Glossary of Buddhist Terms: 'Three Circles'. The Berzin Archives. (Hozzáférés: 2013. február 7.)
  10. Berzin, Alexander: English Glossary of Buddhist Terms: 'Forms of Physical Phenomena'. The Berzin Archives. (Hozzáférés: 2013. február 6.)
  11. Berzin, Alexander: English Glossary of Buddhist Terms: 'Cognition'. The Berzin Archives. (Hozzáférés: 2013. február 6.)
  12. Berzin, Alexander: English Glossary of Buddhist Terms: 'Cognitive Sensor'. The Berzin Archives. (Hozzáférés: 2013. február 6.)
  13. Berzin, Alexander: English Glossary of Buddhist Terms: 'Valid Straightforward Cognition'. The Berzin Archives. (Hozzáférés: 2013. február 7.)
  14. Berzin, Alexander: A Brief History of Buddhism in India before the Thirteenth-Century Invasions. The Berzin Archives. (Hozzáférés: 2013. február 7.)
  15. Berzin, Alexander: English Glossary of Buddhist Terms: 'Mental Consciousness'. The Berzin Archives. (Hozzáférés: 2013. február 7.)
  16. Berzin, Alexander: English Glossary of Buddhist Terms: 'Inferential Cognition'. The Berzin Archives. (Hozzáférés: 2013. február 7.)
  17. Berzin, Alexander: English Glossary of Buddhist Terms: 'Deluded Awareness'. The Berzin Archives. (Hozzáférés: 2013. február 6.)
  18. szanszkrit klésa
  19. Berzin, Alexander: English Glossary of Buddhist Terms: 'Disturbing Emotion or Attitude'. The Berzin Archives. (Hozzáférés: 2013. február 6.)

Források

Ajánlott irodalom