szovon (seowon) | |
Világörökség | |
Az andongi Toszan szovon (Dosan seowon) a leghíresebb szovon (seowon) Dél-Koreában | |
Adatok | |
Ország | Dél-Korea |
Világörökség-azonosító | 1498 |
Típus | Kulturális helyszín |
Kritériumok | III |
Felvétel éve | 2019 |
A Wikimédia Commons tartalmaz Szovon témájú médiaállományokat. |
A szovon (hangul: 서원, handzsa: 書院, RR: seowon) egyfajta koreai iskolatípus, mely a 16. századtól volt jellemző Koreára a Csoszon-dinasztia idejében. Konfuciánus értékrendet közvetítő magánintézmények voltak a szovonok (seowonok), ahol konfuciánus kegyhely is található volt, az elődök előtti tisztelet leróvásához. Az iskolában nem csak elméleti tudást sajátítottak el a diákok, de erkölcsi nevelést is kaptak. Ezek az intézmények a nemzeti tisztviselői vizsgára, a kvagóra (gwageo-ra) készítették fel a jangban (yangban) (nemesi) származású gyerekeket, és a hasonló állami iskolák, a hjanggjók (hyanggyók) riválisai voltak. Politikai frakciók, filozófiai iskolák találkozóhelyeként is funkcionáltak, ezért nagy befolyással bírtak a politikai életre. A Kapo (Gabo)-reformok (1864) után sokat bezárattak. A megmaradt szovonok (seowonok) közül a kilenc legjobb állapotban lévőt 2014-ben felterjesztették az UNESCO világörökségi listájára, melyek végül 2019-ben a világörökség részévé váltak.
Az első szovon (seowon)t 1543-ban alapította Csu Szebung (Ju Sebung) (1495–1554), egy egykori korjói (goryeo-i) buddhista templom területén, emiatt az épületek elhelyezkedése is eltér a később megszokottól. Az iskola neve eredetileg Pegungdong (Baegungdong) szovon (seowon) volt, amikor azonban Mjongdzsong (Myeongjong) király hivatalosan is elismerte 1550-ben, a nevét Szoszu szovon (Sosu seowon)ra változtatták. Ezt követően a hasonló magánintézmények száma megszaporodott az országban. A szovon (seowon)ok az irodalmi és politikai életben részt vevő tudós-dzsentrik találkozóhelyéül, vitaközpontjául is szolgált.
A 19. század végén, a Kapo (Gabo)-reformokat követően a legtöbbet bezárták közülük.
A 21. században mozgalom indult Dél-Koreában a szovon (seowon)-kultúra felelevenítéséért. Pak Szokhong (Park Seok-hong), a Szoszu szovon (Sosu seowon) kurátora szerint a hagyományos oktatás mellett szükség lenne a konfuciánus elvek ismételt tanítására, ellensúlyozandó a kemény, sikerorientált koreai oktatást, ami nagy terhet helyez a diákok vállára. Az országban kiegészítő tanulmányokat ajánló, még fennálló szovon (seowon)okban az oktatók szerint a fiatalok életéből kiveszőben lévő hagyományokat igyekeznek tanítani, például asztali etikettet és az idősek helyes megszólítását.
A szovon (seowon)ok hasonlóképp épültek fel, de az épületek elrendezése a helyszín sajátosságaihoz igazodott, követve a geomancia (fengsuj) elveit. A fő oktatócsarnok mellett pavilonok, könyvtár, kollégiumi épületek voltak megtalálhatóak, ahol a diákokat és a tanárokat elszállásolták. Ugyancsak megtalálható volt minden ilyen iskolában valamely neves vagy fontos korábbi konfucianista tudósnak szentelt kegyhely, ahol a diákok lerótták a tiszteletüket.
2014-ben az UNESCO kilenc szovon (seowon)t vett fel a világörökségi javaslati listára, melyek 2019-ben lettek a világörökség részei:
Dél-Korea világörökségi helyszínei | |||
---|---|---|---|
Kulturális |
| ||
Természeti | |||
Javasolt |
|
Csoszon (1392–1897) | ||
---|---|---|
Uralkodók családfája | ||
Történelme | ||
Közigazgatása | ||
Gazdasága | ||
Társadalma | ||
Vallás | ||
Oktatás | ||
Kultúra | ||
Csoszon ábrázolása a populáris kultúrában |