Utasítás (informatika)

Az utasítás az informatikában olyan tevékenység pontos megfogalmazása, amelyet tovább részletezni nem tudunk, vagy nem akarunk, és a végrehajtó számára egyértelmű jelentéssel bír.

Utasítások ábrázolása és tárolása

Az adatok feldolgozásához a számítógépben tárolni kell azokat az utasításokat is, amelyek alapján a kijelölt feladat automatikusan, lépésről lépésre haladva megoldást eredményez. Szükséges tehát annak tisztázása is, hogy az utasítások ábrázolása és tárolása hogyan valósítható meg. Először azonban tisztázni kell, milyen utasításokat értelmezhetünk a számítógépnél.

A számítógépes utasítás

A számítógépes utasítás nyilván szűkebb területre vonatkozik, a gép belső működéséhez, állapotváltozáshoz nyújt információt. A számítógépek központi feldolgozó egysége sok utasítást képes értelmezni és végrehajtani. Ezek az utasítások alkotják az adott processzor utasításkészletét.

A számítógép mint automata

A számítógép mint automata az utasítások hatására a kiinduló, kezdeti állapotból több közbülső állapoton keresztül eljut egy végső állapotba, melynek hatására az input adatokból eredményadatok állnak elő.

Egy-egy számítógépes utasítás alapvetően

1. műveletek elvégzését kezdeményezi, vagy 2. vezérlési feladatot lát el.

Utasítássorozat

Szemléletesen egy utasítássorozat:

A téglalappal jelzett utasítások az adatokkal valamilyen műveletet kezdeményeznek, és továbblépnek a következő utasításra. A rombusszal jelzett utasítások vezérlési feladatot kezdeményeznek, amelynek eredménye a továbblépés helyének megállapítása.

A műveleti utasítások csoportjai

A műveleti utasításokat funkciójuk miatt még tovább pontosíthatjuk és (legalább) három csoportra bonthatjuk:

a, aritmetikai - logikai - karakteres műveletek, b, belső átviteli műveletek, c, input - output, be- és kiviteli műveletek.

Jegyzetek

Források

További információk

Kapcsolódó szócikkek

Ez az informatikai tárgyú lap egyelőre csonk (erősen hiányos). Segíts te is, hogy igazi szócikk lehessen belőle!